فایل سیستم چیست و چرا انواع مختلفی از آن وجود دارد؟ فایل سیستم چیست و چرا انواع مختلفی از آن وجود دارد؟
تاریخ : سه شنبه 25 بهمن 1401
نویسنده : میثم جعفری

سیستم عامل های مختلف فایل سیستم های مختلفی را پشتیبانی می کنند. حافظه‌های خارجی دستگاه‌های شما احتمالاً از سیستم فایل FAT32 برای سازگاری بیشتر استفاده می‌کنند و اگر این حافظه‌ها حجیم‌تر و بزرگ‌تر هستند، باید از نوع NTFS پشتیبانی کنند. درایوهای تحت سیستم عامل Mac OS X نیز از HFS+ استفاده می کنند و با ویندوز سازگار نیستند. همچنین سیستم عامل لینوکس دارای فایل سیستم های منحصر به فرد خود است. در ادامه این مقاله با خبر آنلاین همراه باشید

تمامی کاربران کامپیوتر باید از انواع فایل سیستم ها، کاربرد و سازگاری و عدم تطابق آنها آگاه باشند تا بتوانند با این ابزارها و سایر ابزارهای دیجیتال به راحتی امور خود را انجام دهند. بنابراین، به همین دلیل، از شما می‌خواهیم در ادامه مقاله با دیجیاتو همراه باشید تا در مورد فایل‌سیستم‌ها بیشتر بدانید و بفهمید که چرا تعداد آنها زیاد است.

دانش اولیه سیستم های فایل

سیستم های فایل مختلف از روش های مختلفی برای سازماندهی و ذخیره اطلاعات روی هارد دیسک یا هر وسیله ذخیره سازی دیگری استفاده می کنند. هر دستگاه ذخیره سازی داده دارای یک یا چند پارتیشن است و هر پارتیشن با نوعی سیستم فایل فرمت شده است. در فرآیند قالب بندی، یک فضای خالی در زیر فایل سیستم مورد استفاده در دستگاه ایجاد می شود.

یک سیستم فایل راهی برای جدا کردن داده ها در یک درایو و تبدیل آنها به قطعات جداگانه ارائه می دهد که ما به این قطعات فایل می گوییم. همچنین سیستم فایل راهی برای ذخیره اطلاعات مربوط به فایل ها مانند نام، سطح دسترسی و فرمت آنها فراهم می کند.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، سیستم فایل یک فهرست نیز ارائه می دهد که حاوی لیستی از فایل ها و مسیر ذخیره آنها در درایو است، بنابراین سیستم عامل کل درایو را برای یافتن یک فایل جستجو نمی کند. ، می تواند تشخیص دهد که چه چیزی در یک مکان خاص از آن درایو است.

اگر سیستم عاملی که استفاده می‌کنید سیستم فایلی را شناسایی یا پشتیبانی کند، می‌تواند فایل‌ها و محتوای آن را باز، ویرایش و ذخیره کند. اما وضعیت همیشه اینگونه نخواهد بود و اگر سیستم عامل شما قادر به درک و پشتیبانی از یک سیستم فایل نیست، ممکن است بتوانید با نصب یک درایور خارجی یا یک نرم افزار شخص ثالث، پشتیبانی از فایل سیستم مورد نظر را اضافه کنید. و البته نباید فراموش کرد. در برخی موارد هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت.

برای درک بهتر موضوع می توان به یک فایل سیستم کاغذی اشاره کرد که به چند بیت داده در کامپیوتر «فایل» می گویند و این فایل ها از طریق سیستم های فایل سازماندهی می شوند. اصولا فایل سیستم نقش یک کشو کابینت را ایفا می کند. به نظر می رسد که ما قبلاً فایل های کاغذی را با قرار دادن آنها در آن مرتب می کردیم.

چرا فایل سیستم های زیادی وجود دارد؟

همه سیستم های فایل یکسان نیستند و هر یک از آنها روش های مختلفی برای سازماندهی داده ها دارند. برخی از سیستم های فایل سریعتر از سایرین هستند، برخی ویژگی های امنیتی بیشتری دارند، برخی از حجم زیادی از فضای ذخیره سازی را پشتیبانی می کنند، در حالی که برخی دیگر فقط با فضاهای ذخیره سازی بسیار کوچک سازگار هستند. برخی از سیستم های فایل در برابر فایل های مخرب و ویروس ها بسیار مقاوم هستند، در حالی که برخی دیگر ویژگی های ذکر شده را قربانی می کنند تا دسترسی سریعتر به کاربران را فراهم کنند.

هیچ فایل سیستمی وجود ندارد که بتواند تمامی امکانات ذکر شده را به طور کامل ارائه دهد و نیازهای کاربران را در تمامی زمینه ها برطرف کند. هر سیستم عاملی تمایل دارد از سیستم فایل خود که توسط توسعه دهندگانش پیاده سازی شده است استفاده کند و ما نباید این نکته را فراموش کنیم. فایل سیستم های جدیدتر می توانند سریع تر و پایدارتر باشند و با فضاهای ذخیره سازی بزرگ سازگارتر هستند. نسبت به نسل قبل امکانات بیشتری دارند.

طراحی و پیاده سازی یک فایل سیستم به کار زیادی نیاز دارد و راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. یک سیستم فایل، مانند پارتیشن ها، بخشی از فضای ذخیره سازی در نظر گرفته نمی شود، اما اساسا راهی برای سازماندهی، نامگذاری و تهیه لیستی از فایل ها در آن فضا است.

حرکت بین فایل سیستم های مختلف

همانطور که گفتیم، هر پارتیشن با نوعی سیستم فایل فرمت شده است. گاهی اوقات ممکن است بتوانید نوع سیستم فایل یک پارتیشن را با حفظ اطلاعات روی آن تغییر دهید، اما این وضعیت نادر است. راه بهتر این است که ابتدا داده های مورد نظر را در جای دیگری کپی کرده و پس از تغییر فرمت پارتیشن، دوباره به محل قبلی خود منتقل کنید.

اگر درایو فرمت شده با مک یا لینوکس دارید، باید از سیستم فایل FAT32 یا NTFS برای تبدیل آن به فرمت ویندوز استفاده کنید.

سیستم عامل های مختلف معمولاً پارتیشن ها را با مناسب ترین نوع سیستم فایل در هنگام نصب فرمت می کنند. اگر یک پارتیشن فرمت شده با ویندوز دارید و می خواهید سیستم عامل لینوکس را روی آن نصب کنید، سیستم عامل لینوکس در طول مراحل نصب، فرمت آن را از NFTS یا FAT32 به فایل سیستمی سازگار با آن تغییر می دهد. دادن

همچنین اگر دستگاهی برای ذخیره سازی اطلاعات دارید و می خواهید فایل سیستم های مختلفی روی آن باشد ابتدا اطلاعات خود را در جایی کپی کنید سپس با ابزار مناسب درایو مورد نظر را فرمت کنید. ما مدیریت دیسک را برای ویندوز، GParted برای لینوکس و Disk Utility برای مک را توصیه می کنیم.

در اینجا می خواهیم فایل سیستم های رایجی را که می توانید استفاده کنید را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که هدف این مقاله بررسی جامع موارد ذکر شده نیست و قطعا تفاوت های دیگری نیز بین این فایل سیستم ها وجود دارد.

FAT32: این یک فایل سیستم قدیمی ویندوز است، اما همچنان به عنوان فایل سیستم پیش فرض برای بسیاری از دستگاه های ذخیره سازی قابل حمل مانند درایوهای فلش و کارت حافظه تلفن های همراه استفاده می شود و کاربرد اصلی آن بر روی ابزارهای Storage با فضای کم است. هارد دیسک های حجیم، به عنوان مثال هارد دیسک های 1 ترابایتی، با سیستم فایل NTFS فرمت می شوند.
NTFS: نسخه های جدید ویندوز، از XP به بالا، از سیستم فایل NTFS برای فرمت پارتیشن ها استفاده می کنند. همچنین می توانید از NTFS یا FAT32 در درایوهای دستگاه های جانبی استفاده کنید.
HFS+: Mac OS X از این فایل سیستم برای پارتیشن‌های داخلی استفاده می‌کند و کاربران تمایل دارند درایوهای خارجی را با HFS+ فرمت کنند. نباید فراموش کرد که در سیستم عامل کامپیوترهای مکینتاش امکان نوشتن و خواندن اطلاعات روی فایل سیستم FAT32 وجود دارد اما در مورد NTFS به صورت پیش فرض تنها قادر به خواندن اطلاعات خواهید بود. برای نوشتن اطلاعات روی این فایل سیستم در Mac OS X، به یک نرم افزار شخص ثالث جداگانه نیاز دارید.
Ext2/Ext3/Ext4: معمولاً می توانید فایل سیستم های Ext2، Ext3 و Ext4 را در لینوکس ببینید. Ext2 یک فایل سیستم قدیمی است و فاقد امکاناتی مانند نوشتن اطلاعات در مواقعی که کامپیوتر از کار می افتد یا خاموش می شود و در این صورت داده ها از بین می روند. در Ext3 این قابلیت بسیار خوب اضافه شده و مشکلات Ext2 حل شده است، اما این کار به قیمت کاهش سرعت فایل سیستم مذکور انجام شده است و Ext4 نیز نسخه جدیدتر و سریعتر است. ویندوز و مک از این نوع فایل سیستم ها پشتیبانی نمی کنند و برای دسترسی به فایل هایی که روی درایوهایی با بلوک های فرمت این چنینی قرار دارند به برنامه های جداگانه ای نیاز خواهید داشت. به همین دلیل توصیه می شود پارتیشن های سیستم لینوکس خود را Ext4 تنظیم کنید و دستگاه های ذخیره سازی قابل حمل خود را به گونه ای FAT32 یا NTFS کنید تا با سایر سیستم عامل ها سازگار باشند. لینوکس می تواند داده ها را روی FAT32 و NTFS بخواند و بنویسد.
Btrfs: سیستم فایل Btrfs مخفف Better File System است که نسل جدیدی از سیستم های فایل برای لینوکس است و در حال حاضر در حال توسعه است. در حال حاضر این فایل سیستم به صورت پیش فرض در اکثر توزیع های لینوکس وجود ندارد، اما به احتمال زیاد روزی جایگزین Ext4 خواهد شد و هدف ارائه ویژگی های جدید و سازگاری بیشتر با فضاهای ذخیره سازی بزرگ است.
بسیاری از فایل سیستم های دیگر، به ویژه برای سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس و یونیکس وجود دارد.

جمع بندی

البته نیازی به دانستن تمامی جزئیات در این مورد برای کاربران عادی کامپیوتر نیست. در واقع باید کلیات سیستم های فایل برای این دسته از کاربران روشن شود و اطلاعات آنها در این زمینه باید در حدی باشد که پاسخ این سوالات را بدانند: چرا این درایو من نمی تواند در مک فرمت شود. در ویندوز استفاده می شود؟ یا اینکه فرمت هارد فلش مموری خود را به FAT32 یا NTFS تغییر دهم؟

 

منبع: شهر سخت افزار



|
امتیاز مطلب : 84
|
تعداد امتیازدهندگان : 22
|
مجموع امتیاز : 22
موضوعات مرتبط: تکنولوژی , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ و گردشگری را در اینجا بخوانید.